Rostad paprikasoppa.

Eller här hemma hos oss kommer soppan att presenteras som Den Röda Ninjagos Supersoppa.


 Men en rosdad paprikasoppa är den. Recepten hittade jag här på Amningshysteri -bloggen, bloggen rekommenderar jag annars också, tycker om den. Bara jag slipper till butiken igen, köper jag jordärtskockor och lagar soppa på dom

 Rostad paprikasoppa enligt Amningshysteri

5 röda paprikor
1 rödlök 
2 vitlöksklyftor
3 tomater 
ca 8 dl grönsaksbuljong 
salt och peppar 


Halvera paprikorna och lägg dem med skinnsidan uppåt på bakplåtspappersklädd plåt. Rosta på 250°c i övre delen av ugnen tills de är mjuka och skalet går att dra av. Hacka sedan grovt.
Hacka rödlök och vitlök och fräs i olja.
Hacka tomaterna och tillsätt dem och paprikorna. Låt alltsammans koka ihop lite grann. 
Tillsätt buljong (hellre för lite än för mycket, det går att späda i efterhand) och sjud tio minuter. 
Mixa slätt och smaka av. 

Hitta på ett passligt namn, servera med gott bröd (speltbaquetter här, focaccia kanske i andra hem) och njut.

Bilden är lånad från www.lego.fi/ninjago. Tack för lånet!

EDIT: Ifall ni är fler än en vuxen och två barn som äter, vill du kanske fördubbla recepten. Då ryms int paprikorna i ugnen på en gång, med det tar anyways typ 10-20 minuter att de är mjuka så två omgånger paprikor i ugnen är inte så farligt. Men alltså tur att barnen bara smakade på soppan för annars sku jag inte fått två portioner mat ikväll. 

Ei kommentteja: