Dagsrytm.


Bebisen är nu lite på en månad gammal liten tös. Det har gått många dagar så, att vi vaknar närmare tie på förmiddagen, jag och hon, och så ammar jag en stund och vi myser på soffan och hon somnar och vaknar och mittiallt är klockan två på eftermiddagen. Jag har märkt att solen skiner ute men ingenting annat jag vi fått gjort. Eller jag, bebisen har ju ätit och sovit och fått torra blöjor och till och med dagskläder på sig. Mamma själv sitter med smutsigt hår och mjölkvåta pyjamas. Och stora barnen? De sku hämtas hem från dagis typ kl  15. Jaha, var for den här dagen då, tänker jag igen.


Så nu på ett par kvällar har jag satt väckarklockan på, så att jag vaknar senast halv 9. Det händer att jag orkar inte vakna då, och fortsätter sova. Men det händer också, att jag vaknar en kvart över 8 och stiger upp innan klockan ringer. För den ska riktigt just ringa. Så tar jag en dusch, kokar kaffe, brer smörgåsar. Hinner till och med bläddra i nån tidning (som är kanske från förrförra veckan men vad gör det?) innan bebisen vill ha lite mjölk. Hon nämligen vill ammas mellan 8 och 9 på morgonar. 


På en sån dag då jag har orkat stiga upp före eftermiddagen, hinner vi ute och gå då det är dags för dotterns lunchtidssömn - hon sover ungefär 2 timmar mellan 11 och 14, så gott som varje dag.Ifall det inte regnar. Men på en sån dag då jag har orkat stiga upp regnar det oftast inte. Helt på riktigt. På en sån dag är det som mars där ute. Solen skiner, det finns lite snö i marken men gräset är grönt och småfåglar sjunger. 

På en sån dag som idag är det svårt att vara trött, fast man har "fightat" med en bebis på kvällen, lyssnat på bebins gråt och skrik, pajat den sjuka magen, försökt göra allt en mamma kan för att få en liten bebimage fungera, att få kakkan ut ur bebin. Till sist somnar vi av utmatning, hon med en sjuk mage och jag med sjuka öron. Kakkan kommer på morgonnatten eller sen inte, vi vaknar ungefär varannan timme, jag och bebin, och somnar om efter amningen. Men det är svårt att vara trött när solen skiner. Så jag är tacksam att årets november är en relativt solig november. 

(Det att hon sover mellan 11-14 är ungefär det enda jag kan säga om rytm. Hon börjar kvällsskrika mellan 19.06 och 20.04, skriker en timme eller 4, och kakkar oftast halv fem på morgonnatten så att hon har varit vaken redan en timme och är en timme till efter blöjbyten. Men mer en så har vi inte ännu. Och inte behöver vi heller ha, hon är ju först en månad gammal!)

Ei kommentteja: