Lego, flickor och pojkar.

Vi har legobarn här hemma hos oss. Mamma och Pappa har lekt med Duplon, byggt med Legon hela sitt barndom. Och nu har Storebror och Storasystern lekt med Duplon och börjat med Legon. Och så funderar Mamman lite att de är inte såna som de brukade vara då Mamman var barn. Att visst var det riddarborg och vikingaskepp men det var på något sätt lättare att ha ett gemensamt paket för Mamman och hennes bror. Att nu börjar det vara svårt och att Mamman vill definitivt inte köpa den löjliga Lego Friend -serien åt sina flickor, att Lego City sku vara bättre men var är alla kvinnor? Och jag blev ju jätteglad då jag märkte att Ninjagos har EN flickefigur, Nya

Vuoden mutsi har skrivit om samma sak och därifrån hittade jag första av videon. Det lönar sig att se, bägge två.



Charlotta har också skrivit om saken. Jag sku vilja kunna skriva fint om saken också, men nöjdar än så länge att länka till såna som har kunnat. För jag tycker ganska lika. Och mår jättedåligt för jag gick med på (eller... tvingade bisin att gå med på) att köpa Ninjagos för sonen. Som är bara fyra år. De leker med dom, båda två, men som speciellt den här andra videon påpekar så är Ninjagos inte att bygga något. De är för att fighta och för att slåss och om att vinna och om att döda de elaka. Äsch. 

Jag vill att mina barn bygger Legon. Sätter bitarna ihop och hittar på själv hurdana hus de gör. Borde jag kanske orka sätta mig ner bredvid Duplo-lådan och bygga med dom? (där har vi också lite könsdiskriminering - mångamånga paket med Blixten McQueen -figurer, ett par byggarbetare, roskisbil...)

Supermamma mår illa. Borde orka vara mer feministisk. Borde orka göra något åt saken. Så se på filmsnutten är ni snälla? Då har jag gjort ens lite för att förbättra världen.

Och inga mera Ninjagos köper vi. Det får bli en brandstation och sen Lego Creator sedan efter. Så gubbarna och Ninjago-figurerna får hus att bo i. Och sen vill jag (obs JAG) bygga Hogwards.

Ei kommentteja: