Kidsen övervinner Lego!

Det är ingen skillnad vad mina barn har för Legofigurer, de leker med dem anyways. Garmadon (som är the bad one i Ninjagos) kan sova gott i Dublo-våningssängen och ha långt hår, lånat av en julkalenderfigur. Och kvinnligaste kvinnafiguren, en skådis, kan också fighta (alltså hon i bilden till höger).

Speciellt om hon får låna vapen och hjälmen.

Men min favorit, som är orsaken till att vi har köpt många många många Lego-överraskningsfigur-påsar, har fått vara sig själv i lekerna ännu.

Det kan bero på det att det är faktiskt Mamman som leker med den. För den är Mammas favvo.

Dottern, som har snart sin treårsdag, försöker trotsa. Hon gallskriker, gråter, försöker slå. "Den kom i MIN påse mammaaaaa". Ja, det kan hända. Och mitt ork med Legolek går om sisådär i en vecka.

Sen får hon ha den. Min kvinliga hjälte.

Bra gjort Lego, att det finns kvinnliga figurer i påsarna. Det är nämligen lite få kvinnofigurer i de där stora serier - Ninjagos, Chima, Lord of the Rings, Hero Factory... (Harry Potter tycks ha försvunnit i butikerna?), Monster Fighters, Star Wars - var är kvinnorna?

Ei kommentteja: